Якість читання
творів напам’ять визначається за такими
критеріями:
– правильність, повнота відтворення фактичного
змісту твору;
– виразність читання (чіткість дикції, інтонаційна
правильність, уміння виявити своє ставлення до того, що читається; доречність
використання мовленнєвих та позамовних (міміка, жести) засобів виразності);
– дотримання орфоепічних норм (літературна вимова
голосних і приголосних звуків у різних позиціях, сполучень звуків у
мовленнєвому потоці, а також наголошування слів).
Початковий
рівень
1б. Учень (учениця) відтворює лише окремі фрагменти змісту
твору; припускається значної кількості помилок на заміну, перестановку, пропуск
слів, помилок мовного характеру.
Читає монотонно, уповільнено; робить невиправдані тривалі
паузи; інтонація кінця речення не відповідає типу речення; дикція нечітка.
Припускається численних помилок у вимові та
наголошуванні слів.
2б. Учень
(учениця) відтворює незначну частину твору; порушує послідовність змісту,
припускається низки помилок на заміну, перестановку, пропуск слів, помилок
мовного характеру.
Читає
монотонно, уповільнено; робить невиправдані тривалі паузи; інтонація кінця
речення не відповідає типу речення; дикція нечітка.
Припускається 6 і більше
помилок у вимові та наголошуванні слів.
3б. Учень
(учениця) відтворює менше половини твору; в окремих випадках порушує
послідовність змісту, припускається 4 і більше помилок на заміну, перестановку,
пропуск слів, помилок мовного характеру.
Читає
монотонно; робить невиправдані паузи, помилки в інтонуванні кінця речення;
дикція нечітка.
Припускається дещо меншої кількості помилок у
вимові та наголошуванні слів (до 6).
Середній
рівень
4б. Учень (учениця) відтворює половину твору, однак робить
тривалі паузи, може продовжити читання після підказки; припускається окремих
помилок (до 3) на заміну перестановку, пропуск слів і виправляє їх з допомогою
вчителя.
Читає
монотонно; робить паузи між реченнями і частинами тексту, помилки в інтонуванні
кінця речення; темп читання нерівномірний; дикція недостатньо чітка.
Припускається помилок у вимові й наголошуванні
окремих слів, звуків (до 5)
5б. Учень
(учениця) відтворює більшу половину твору в основному правильно, однак робить
тривалі паузи і може продовжити читання після підказки; припускається окремих
помилок (до 2) на заміну, перестановку, пропуск слів і виправляє їх незначною
допомогою вчителя.
Читає
текст загалом виразно, однак утруднюється самостійно визначити потрібний тон,
темп читання; окремі слова вимовляє з нечіткою дикцією; порушує правила вимови;
робить помилки в інтонуванні речень; у виборі інтонаційних засобів виразності
потребує значної допомоги вчителя.
Припускається до 4 помилок у вимові й
наголошуванні окремих слів, звуків.
6б. Учень
(учениця) відтворює весь твір загалом правильно, однак робить тривалі паузи,
самостійно пригадуючи наступну частину тексту; припускається окремих помилок
(1-2) на заміну, перестановку, пропуск слів і виправляє їх самостійно.
Читає текст загалом виразно, але темп читання здебільшого
зависокий; є деякі недоліки в дикції, окремі помилки в інтонуванні кінця
речення; у виборі інтонаційних засобів виразності користується допомогою
вчителя.
Припускається до 3 помилок у вимові й
наголошуванні окремих слів, звуків.
Достатній
рівень
7б. Учень
(учениця) відтворює твір правильно, але в окремих випадках припускається
перестановки чи заміни слів і виправляє їх самостійно.
Читає
текст загалом виразно, плавно, з досить чіткою дикцією; інтонування речень в
цілому правильне; дотримується пауз, зумовлених розділовими знаками у тексті,
однак емоцій не забарвлення відтворюваного тексту недостатньо виразне; потребує
незначної допомоги у виборі темпу читання, сили голосу, тону.
Припускається 2-3 помилок у вимові чи
наголошуванні окремих слів, звуків.
8б. Учень
(учениця) відтворює твір правильно, але в окремих випадках допускає паузи,
перестановку чи заміну слів, які виправляє самостійно.
Читає текст загалом виразно, плавно, з гарною дикцією;
правильно інтонує кінець речення; припускається неточностей щодо регулювання
темпу читання і сили голосу; переважно самостійно правильно добирає інтонаційні
засоби виразності, але не завжди точно інтонує у тексті слова, які відображують
емоційний стан героя, стан природи і т. ін.
Припускається 1-2 помилок у вимові чи
наголошуванні окремих слів, звуків.
9б. Учень
(учениця) правильно відтворює твір, припускається 1-2 помилок на перестановку
чи заміну слів, які виправляє самостійно.
Читає текст виразно, плавно, з гарною дикцією, правильно
інтонує речення; припускається неточностей щодо регулювання темпу читання і
сили голосу; самостійно добирає інтонаційні засоби виразності, але не завжди
точно голосом передає своє й авторське ставлення до героїв чи подій.
Може допустити 1-2 орфоепічні помилки.
Високий
рівень
10б. Учень
(учениця) повно і правильно відтворює зміст твору. Допускає 1 помилку у
відтворенні змісту твору, яку виправляє самостійно.
Читає
текст виразно, плавно, з гарною дикцією; інтонаційно виділяє найбільш вагомі за
змістом слова; дотримується логічних пауз; правильно інтонує кінець речення;
уміє самостійно добирати інтонаційні, мовленнєві та позамовні засоби (4 клас)
виразності відповідно до змісту твору; мають місце окремі випадки неточного
застосування логічних наголосів, ритмічних пауз.
Може допустити 1-2 орфоепічні помилки.
11б. Учень
(учениця) повно і правильно відтворює зміст твору.
Читає
текст виразно, плавно, з гарною дикцією, правильним темпом і силою голосу;
інтонація (логічний наголос, паузи, мелодика), емоційне забарвлення виразні;
самостійно добирає і користується мовленнєвими та поза мовними (4 клас)
засобами виразності, передаючи своє й авторське ставлення до змісту твору.
Є поодинокі вимовні помилки, які учень
самостійно виправляє.
12б. Учень
(учениця) повно і правильно відтворює зміст твору.
Читає
текст виразно; має гарну дикцію; правильно користується під час читання
інтонаційними (правильно робить паузи, регулює силу голосу і тон залежно від
розділових знаків і змісту, інтонує кінець речення), мовленнєвими та
позамовними (4 клас) засобами художньої виразності відповідно до жанрової
специфіки твору; пере дає не лише авторське, а й власне ставлення до того, що
читається.
Дотримується норм літературної вимови.
Немає коментарів:
Дописати коментар